Friday, April 18, 2008

ON BEING A SUCCESSFUL GRADUATE STUDENT IN THE SCIENCES


John N. Thompson

University of California, Santa Cruz




Tetapkan Sasaran dan Milestone

Tetapkan sasaran – masa panjang, bulanan, mingguan dan harian. Bertujuan untuk memastikan kita menggunakan masa sebaik mungkin. Jika tidak, masa pasti terlepas dari genggaman kita sebegitu sahaja.


Displin Diri

Setelah kita tetapkan sasaran, kita seharusnya mendisplinkan diri untuk mencapai sasaran kita. Tanpa displin, tiada guna sasaran dan jadual yang telah dirangka.

Begitu juga, pastikan keutamaan (priority) kita dalam menjalankan penyelidikan kita. Apa yang harus diutamakan? Kenali dan ketahui apa yang sangat penting, penting, tidak penting dan sangat tidak penting.

Dari sudut penulisan (writing), Thompson menyatakan sesuatu yang menarik:

Set aside a block of time each day and let nothing, absolutely nothing, interfere with that time. Some days, you may produce no more than a few sentences during several hours. Other days will be better. The important thing is to avoid the temptation to get up after half an hour of producing nothing and go to the departmental office for some coffee or pick up something to read. Do not let yourself succumb to the easiest cop out of all: I just do not have it today; I will try again tomorrow.

Beliau sangat menekankan penetapan masa bagi menhasilkan penulisan yang baik dan masa yang ditetapkan perlu dipatuhi tanpa sebarang kompromi. Displin diri menjadi kunci kekuatan bagi menuju ke arah ini.



Rancangkan kerja mingguan dan produktif.

Kadangkala, ada kerja lapangan dan eksperimen yang kita jalankan memakan masa yang lama, disamping memerlukan kosentrasi yang penuh. Rancangkan kerja kita secara mingguan dan pastikan setiap sasaran mingguan kita dicapai. Jalankan kerja-kerja kita secara teratur, tersusun, penuh konsentrasi. Tetapi jangan lupa untuk merancang bagi kita bersosial dalam setiap minggu.




Letakkan diri anda sebagai seorang professional.

Jangan letakkan diri anda sebagai pelajar siswazah yang average. Bayangkan diri anda sebagai seorang professional dalam pengajian anda. Bukan berlagak sebagai professional, tetapi attitude sebagai professional itu sebenarnya yang diperkatakan Thompson.


Luaskan pembacaan

Tidak semestinya kita membaca 100 jurnal yang berkait rapat dengan bidang kajian kita. Kita perlu juga mengetahui subdisplin-subdisplin bidang kita. Cara terbaik bagi menguasai bidang kajian kita ialah dengan membaca jurnal-jurnal dari major subdisplin bidang kajian kita.

……………………………………………………………………………………

Ini adalah intipati-intipati penulisan Thompson dalam jurnalnya ON BEING A SUCCESSFUL GRADUATE STUDENT IN THE SCIENCES. Sangat membantu pelajar siswazah mengatur diri dan membuat persediaan.

Bagi pembacaan lebih lanjut dan secara menyeluruh, sila dapatkan di http://www.aimini.net/view/?fid=m78bu4h7Y9AELhI1mFu8



regards,

Azmi Ismun

1 comment:

aiXat.MR said...

professional, professional, professional, professional..